index.html

 

index.html

Informacja dotycząca unieważniania dokumentów tożsamości - dowodów osobistych.
 Rafał Markowski      20.09.2009 godz. 16:53

Posiadasz nieważny dowód osobisty ? Sprawdź ! Koniecznie przeczytaj komunikat.


I N F O R M A C J A

W związku ze zmianą ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych z dnia 3 października 2008 roku (Dz. U. nr 195, poz. 1198) oraz niektórych innych ustaw zmianie ulegają m.in. przepisy dot. wydawania i unieważniania dowodów osobistych po 1 stycznia 2009r. i tak:

Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w razie:
1. zmiany danych(np. zmiany nazwiska, imienia, adresu), które zamieszcza się w dowodzie osobistym:
a) w przypadku obywateli polskich zamieszkałych na terenie kraju – wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zmiany danych,
b) w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą * - wniosek należy złożyć w terminie 3 miesięcy od dnia zmiany danych.
2. uszkodzenia dowodu osobistego, utraty lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby – wniosek należy złożyć niezwłocznie.
3. upływ terminu ważności dowodu osobistego – nie później niż 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu.

BARDZO WAŻNE - UNIEWAŻNIENIE DOWODÓW NASTĄPI Z URZĘDU
(BEZ POWIADAMIANIA OBYWATELI, ZGODNIE Z W/W USTAWĄ:

- W przypadku obywateli polskich zamieszkałych na terenie kraju unieważnienie dowodu osobistego nastąpi po 3 miesiącach od dnia, w którym powstał obowiązek wymiany.
- Dla obywateli polskich przebywających za granicą termin ten wynosi 4 miesiące

Ponadto, dowód osobisty podlega unieważnieniu:
-----------------------------------------------------------------
a) z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,
b) z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza,
c) z dniem zgonu jego posiadacza.


Nie dopełnienie w/w formalności tzn. nie złożenie wniosku w określonym terminie spowoduje automatyczne unieważnienie dowodu osobistego przez właściwy urząd.
Przykre zaskoczenie w takim przypadku może być podczas np. wizyty w banku jeśli pracownik sprawdzi dokument w Centralnym rejestrze i okaże się, że jest on unieważniony.

*które zgłosiły wyjazd za granicę (zgodnie z art. 15 w/wym. ustawy


Urząd Gminy i Miasta w Zdunach informuje, że wnioski o wydanie dowodu osobistego należy składać w pokoju nr 16.  

Informacji udziela: insp. d/s obywatelskich, Pani Maria Skałecka
tel. 062 7215001. wew.21 w godzinach urzędowania.

Do wniosku należy dołączyć:

- dwie aktualne fotografie z całkowicie odsłoniętym lewym uchem,

- dowód uiszczenia opłaty 30 zł /opłaty dokonuje się w kasie Urzędu
     w dniu złożenia wniosku – kasa czynna od 8,00 – 14,00/,

- aktualny odpis aktu urodzenia lub małżeństwa,

- dotychczasowy dowód osobisty, lub ważny paszport polski /do
          wglądu/,

- wnioski należy składać osobiście

 

Urząd Miejski w Zdunach
63-760 Zduny, Rynek 2
tel. 62 7215 001, faks: 62 7215 243
województwo wielkopolskie, powiat krotoszyński.
zduny@zduny.pl